«Вінницький авіаційний завод» належить офшорним компаніям

0
119

“Вінницький авіаційний завод” свого часу був найбільшим підприємством із ремонту легкомоторної авіатехніки. Втім, підприємство із 2011 року перебуває у процедурі банкрутства, а за його адресою, на вулиці Чехова, 7 у Вінниці зареєстроване товариство із обмеженою відповідальністю “Вінницький авіаційний завод». Як можна приватизувати підприємство, яке не підлягає приватизації — дізнавалася кореспондент Vlasno.info

Два заводи — на одній адресі

Ми продовжуємо серію матеріалів про підприємства Вінницької області, які працюють задля обороноздатності держави. Вже писали про державне підприємство “45 експериментальний механічний завод”: там ремонтують обстріляну на Сході броньовану техніку, модернізують та виготовляють інші зразки техніки — тут поєднана і цивільна, і військова машинобудівна сфери.

45 завод підпорядковується державному концерну “Укроборонпром”. На сайті концерну зазначається, що ще одним їхнім підприємством є Вінницький авіаційний завод. Серед сфер діяльності: ремонт авіаційних двигунів, літаків, вертольотів, сільськогосподарської техніки.

У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є два заводи у Вінниці на вулиці Чехова, 7: товариство з обмеженою відповідальністю та державне підприємство “Вінницький авіаційний завод”.

Стратегічне підприємство стало банкрутом

Засновником державного підприємства є Міністерство промислової політики України, а органом, який уповноважений управляти майном державного підприємства “ВІАЗ” – державний концерн “Укроборонпром”.

Державне підприємство «Вінницький авіаційний завод», серед іншого, проводило капітальні ремонти літаків Ан-2, Як-18Т, Як-52, вертольотів Ка-26 і Мі-2.

– Основною діяльністю ДП “ВІАЗ” був ремонт авіаційної техніки та її агрегатів, однак з 17.02.2011 підприємство перебуває в процедурі банкрутства, – повідомили нам у прес-службі “Укроборонпрому”. – Саме у цьому статусі ДП “ВІАЗ” стало учасником ДК “Укроборонпром” у відповідності до положень Закону України “Про особливості управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі”, постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 993 “Деякі питання Державного концерну “Укроборонпром”. У відповідності до цих нормативно-правових актів, Концерн є органом, уповноваженим управляти майном ДП “ВІАЗ”. Земельна ділянка виділена підприємству на підставі державного акту на право користування.

Запоріжжя і Панама — серед власників

Серед засновників товариства із обмеженою відповідальністю “Вінницький авіаційний завод”: публічне акціонерне товариство “Мотор Січ” із Запоріжжя. Основний вид діяльності: виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устаткування.

Далі — цікавіше, бо засновниками ТОВ “ВІАЗ” є компанія “Елдон бізнес інк” з Панами, компанія “Джеофорд елелпі” з Великої Британії, “Дункан промоушнз ЛТД” з Віргінських островів, “Табернус корп” з Панами.

Витяг із бізнес-пошукової системи від компанії YouControl

Кореспондент Vlasno.info намагався зв’язатися із директором ТОВ “Вінницький авіаційний завод” Миколою Трикозюком та поспілкуватися про внесок заводу у обороноздатність держави, перспективи розвитку тощо.

– Державне підприємство “Вінницький авіаційний завод” із 2011 року не працює — розвалилося. Зараз тут товариство із обмеженою відповідальністю “ВІАЗ” – Вінницький авіаційний завод, – коментує керівник підприємства.

– А що означає “розвалилося? – уточнюю у директора.

– Як і ламповий, як і підшипниковий заводи. І нас не було би, аби “Мотор Січ” не взяв нас під свою опіку, – каже він.

– А можна прийти до Вас, поспілкуємося ґрунтовніше?

– Я вас сюди не пущу, бо це власність “Мотор Січ”, я без них не можу нічого вирішувати, – заперечив Микола Михайлович.

Ще у 2011 році компанія “Мотор Січ” взяла в управління “Вінницький авіаційний завод” та налагодила на ньому випуск авіаційних моторів. Того ж року тут завершили ремонт двох вертольотів Мі-2 — їм замінили мотори. Зараз, за словами директора, підприємство продовжує розробку літальних апаратів та вже найближчим часом зможе похвалитися готовим зразком. Яким саме — поки що просять не розголошувати.

 Словами Законодавства

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 03.03.1995 «Про перелік об’єктів, які не підлягають приватизації у зв’язку з їх загальнодержавним значенням», Державне підприємство «Вінницький авіаційний завод» визнано таким об’єктом.

– Однак у подальшому, не зважаючи на такі досить прозорі та недвозначні вимоги Закону, постановою Верховної Ради України від 22.11.1996 «Про внесення змін і доповнень до переліку об’єктів, які не підлягають приватизації у зв’язку з їх загальнодержавним значенням» Вінницький авіаційний завод було виключено з переліку об’єктів, приватизація яких заборонена, – коментує юрист Артем Кірюшин.

Лише у 2012 році до Закону «Про приватизацію державного майна» було внесено зміни Окрім цього, згідно ч. 4 вказаної статті 5 Закону України «Про приватизацію державного майна» щодо заборони приватизації державних підприємств та корпоративних прав держави в акціонерних товариствах, які: забезпечують національну безпеку України або приватизація яких створює істотні ризики для безпеки держави, у тому числі і підприємства з виготовлення та ремонту всіх видів зброї, що перебуває на озброєнні Збройних Сил України.

Крім того, згідно рішення РНБО від 20.05.2016 «Про заходи з розвитку оборонно-промислового комплексу України» Кабінету Міністрів доручено опрацювати у тримісячний строк питання щодо внесення змін до Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» стосовно вилучення із переліку об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, підприємств – учасників Державного концерну «Укроборонпром» та включення таких підприємств до переліку об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації.

– Із наведеного можна зробити висновок: за формальними ознаками приватизація Вінницького авіаційного заводу хоч і була проведена відповідно до норм законодавства, однак аналіз суб’єктів господарювання, що приймали участь у приватизації, дає достатні підстави стверджувати про чималу корупційну складову під час роздержавлення цього підприємства, – підсумовує Артем Кірюшин.

Нагадаємо, територіями 45 заводу зацікавився німецький інвестор, підприємство планують виключити із переліку тих об’єктів, які не підлягають приватизації.